Tesla нарешті зробила те, про що Ілон Маск говорив роками — запустила перший сервіс роботаксі у своєму рідному місті Остін, Техас. Але не поспішайте готувати валізу для поїздки у майбутнє — старт виявився доволі скромним.
Лише десять електрокарів Model Y, без водія за кермом, але з “боязким” працівником у пасажирському сидінні. Сервіс працює тільки в обмеженому районі міста й доступний винятково для запрошених інфлюенсерів.
Ні керма, ні гальм — тільки камера і хештег #Robotaxi
На відміну від конкурентів на кшталт Waymo, які покладаються на купу сенсорів, лідарів і радарів, Tesla йде своїм шляхом — лише камери. Без жодної міліметрової хвилі. Маск вважає, що цього вистачить, аби машина “бачила” все, що потрібно, і швидше вийшла на дороги.
Tesla обіцяє, що її повністю автономна модель Cybercab (зовсім без керма і педалей) коштуватиме менше $30 000. Для порівняння — Waymo поки що нічого подібного не обіцяє, хоча їхній сервіс працює стабільно вже три роки.

$4.20 за поїздку? Ні, це не жарт
Маск анонсував у соцмережах, що поїздка в Tesla роботаксі обійдеться в символічні $4.20. Це число давно стало улюбленим у голови компанії, який не проти побавитися з мемами та іронією.
Замовлення здійснюється через спеціальний застосунок. А на сайті Tesla вже можна підписатися на новини про розширення сервісу.
І все ж не все так автономно
Попри гучні заяви про “повне самокерування”, наразі Tesla працює за схемою: порожнє водійське місце, але живий працівник у салоні на випадок непередбачуваних ситуацій. До того ж авто уникатимуть складних перехресть і їздитимуть лише по ретельно визначених маршрутах.
Також за процесом стежитимуть віддалені оператори, які можуть втрутитися, якщо машина, приміром, застрягне перед сміттєвим баком чи не зможе розпізнати вантажівку.

Держава дивиться пильно
Американський регулятор NHTSA уже давно веде розслідування щодо систем Autopilot і Full Self-Driving від Tesla. У травні відомство офіційно запросило технічні дані про новий сервіс роботаксі. Tesla відповіла, і наразі їхню документацію перевіряють.
Тим часом у Техасі готують новий закон, який зобов’яже всі автономні сервіси мати державну ліцензію. Губернатор штату вже підписав закон — він набуде чинності у вересні. Деякі місцеві політики навіть звернулися до Tesla з проханням відкласти запуск до цього часу. Але, як завжди з Маском, час грає не на стороні обережних.
Конкуренція не спить
Waymo (Google) і Zoox (Amazon) — уже на дорогах і без людей у салоні. Їхні машини не лише мають глибоку технічну інфраструктуру, а й справжній досвід реальної автономної роботи в містах.
Експерти поки скептичні. Юридичний професор Брайант Волкер Сміт наголосив, що Tesla досі не довела надійність свого підходу в широкому діапазоні умов. А аналітик Barclays Ден Леві зазначив, що “наздогнати Waymo буде ой як нелегко”.
Що далі?
Tesla намагається не лише змінити правила гри, а й переписати саму гру. Проте поки що це лише демо-версія майбутнього. Маск обіцяє “тисячу роботаксі за кілька місяців”, але все буде залежати від того, чи зможе Tesla переконати і споживачів, і регуляторів, що її авто справді безпечні.
Одне зрозуміло точно: битва за майбутнє транспорту вже почалась, і Tesla в ній явно не пасе задніх. Але й попереду не летить — радше, їде з ременем безпеки та включеним ручником.