Вашингтон, округ Колумбія — Сьогодні Комітет з транспорту та інфраструктури Палати представників США обговорить новий бюджетний законопроект, який може суттєво вдарити по власниках електромобілів (ЕВ) та гібридів. Ініціатива, просунута Республіканцями, передбачає щорічний податок 200 долларів для електромобілів та 100 для гібридів, тоді як водії авто з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ) сплатлять лише $20 на рік — і то з 2030 року. Чому це викликало гостру критику?
Деталі законопроекту: Хто і скільки платитиме?
Податки для «чистих» авто vs ДВЗ
- Електромобілі (EV): $200 щорічно.
- Гібриди (PHEV, HEV, паливні елементи): $100.
- Авто з ДВЗ: $20, але лише з 2030 року. До цього часу — без зборів.
Індексація на інфляцію: Суми щорічно зростатимуть до 2034 року (для ДВЗ) або 2035 року (для ЕВ та гібридів). Наприклад, 200 у 2026 році перетворяться на 250 до 2035 року.
Винятки для бізнесу та фермерів
Законопроект не стосується комерційного транспорту та сільськогосподарської техніки. Експерти вже передбачають хвилю перереєстрацій авто під бізнес, щоб уникнути податків — схожий сценарій відбувався за часів Джорджа Буша-молодшого, коли компанії отримували податкові пільги за купівлю позашляховиків.
Чому це «регресивний крок»? Критика законопроекту
Аргументи Республіканців
Голова комітету Сем Грейвз (Республіканець, Міссурі) наголошує на «справедливості»:
«Електромобілі мають сплачувати за використання доріг, як і інші. Це вперше за 30 років стабілізує Дорожній фонд (Highway Trust Fund)».
Він також зазначив, що 39 штатів вже мають збори для ЕВ, а 28 — для гібридів. Однак у федеральному законі такі суми запроваджуються вперше.

Контраргументи екологів та експертів
- Катерина Гарсія, Sierra Club:
«Замість заохочення «чистих» авто, Республіканці карають водіїв, які допомагають боротися з забрудненням. Це неприйнятний крок на користь нафтогазової індустрії».
- Фінансовий парадокс:
За підрахунками Eno Center for Transportation, нові збори додадуть 110млрд до Дорожнього фонду до 2035 року але його дефіцит всеодно сягне 110 млрд до Дорожнього фонду до 2035 року ,але його дефіцит всеодно сягне 222 млрд через скорочення інших податків. - Ризик для екології:
Податок може уповільнити перехід на ЕВ в США, де їхня частка на ринку залишається низькою (близько 6% у 2023 році). Це суперечить глобальним зусиллям зі зниження викидів CO₂.
Як законопроект вплине на штати?
Примус до виконання
Якщо штати відмовляться стягувати податок, Міністерство транспорту утримає 125% від очікуваних сум з їхніх федеральних транспортних фондів. Подібний механізм використовувався для підвищення віку вживання алкоголю до 21 року.
Висновок: Чи справедливий податок на майбутнє?
Законопроект Республіканців розкритикували за непрогресивність та ігнорування екологічних викликів. На тлі зростання викидів CO₂, замість підтримки «зелених» технологій, США можуть повернутися до ери домінування ДВЗ. Чи стане ця ініціатива перешкодою для кліматичних цілей країни — питання, на яке відповідь дасть час.
А тепер треба задуматись… Якщо в першій країні світу таке коїться то чи не почне це відбуватися по всьому світу? І тоді є ризик штовхнути людство назад до деградації і знищення в ще більших темпах викидів.
Джерело: Arstechnica